TOPlist

Trajektem do Řecka

Rád píšeš o cestování, kempování, stanování, nebo máš spoustu zážitků z dovolené o které se chceš podělit? Tak pojď psát pro nás a vydělávej a to až 50% podíl z reklam u článků. Inkasovat můžeš i ty a to ne jednorázově, ale opakovně . Více info

 

AKTIVITYKULTURACESTOVÁNÍ & DOVOLENÁSPORTOVÁNÍOSTATNÍ
Akce a srazyPamátkyCestování s karavanemKam na vodu - vodáci

Videa

Tipy na výletyKulturaDovolená v EvropěRybaření

Vinařství

Kam na horyHrady a zámkyTipy na ubytováníCykloturistika

Restaurace a stravování

Pro dětiPříroda

Stanování

Sportovní aktivity

Rozhovory

 

Řeky, jezera, přehradyRecenze Campingového vybaveníHoubařeníSrandičky a vtipy
  Hodnocení ubytování 

Zábava

  Kempování na divoko Vybavení pro karavany

 

Dnes se podíváme, jaké je to cestovat trajektem do Řecka na vlastní pěst. Řada cestovních kanceláří nabízí tuto trasu v rámci poznávacích i pobytových zájezdů, ale znáte to, cestovat s CK je jako cucat bonbon v celofánu. Ten pravý cestovatelský zážitek přináší cestování po vlastní ose, bez přesně stanovených časů a pravidel. I když... minimálně čas odjezdu trajektu budete muset stihnout. Tuhle cestu jsme již absolvovali 4 x a tak Vám mohu nabídnout cenné potřehy, pokud se jí chystáte absolvovat poprvé.

Trajekt Ancona - Igoumenitsa

Pro našince přichází pro cestu lodí do Řecka v úvahu prakticky jen některý z Italských přístavů. My jsme zatím vždy odplouvali z Ancony. Jedna proto, že to tam za ty roky již známe a za druhů proto, že nám vzdálenost cca. 1000 Km z ČR připadá ještě přijatelná.  A odkud se dá ještě do Řeckaz Itálie odplout ?  Vezmeme to od severu - můžete se nalodit v Terstu (Trieste) , Benátkách, Rimini, V Bari nebo Brindisi. Čím severněji, tím jeplavba samozřejmě delší a dražší a jet až na jih do Brindisi, aby jste si zkrátili plavbu o pár hodin taky není to pravé ořechové.

Poprvé jsme (ještě bez auta) cestovali s lodní společností Superfast Ferries, ta se po létech spojila s dalším dopravcem ANEK lines a nabízí tedy srovnatelné podmínky a ceny. Při dalších plavbách jsme už využívali pouze lodě společnosti MINOAN Lines a nemáme důvod měnit.  Cenově jsou na tom o maličko lépe než ANEK nebo Superfast, ale mají modernější lodní park a i časy odjezdů jsou pro nás -  cestovatele z ČR výhodné.  Z Ancony se odplouvá většinou kolem 18:00 večer a v prvním řeckém přístavu - Igoumenitsa zakotvíte kolem poledne druhý den. Za dalších cca. 5 hodin pak můžete být na Peloponésu v Patrasu, kde loď svou linku končí.  Igoumenitsa v provincii Epirus je ale skvělý výchozí bod pro další poznávání západního pobřeží a tak než loď přirazí k molu v Patrasu, vy již můžete mít postavený stan někde v kempu nebo být ubytováni v soukromí.

Jaká byla  cesta do Ancony ?

Hotel MantovaČást cesty je důvěrně známá všem, kteří cestují na Lago di Garda, nebo jižněji k moři. Klasická pohodlná cesta přes Brennerský průsmyk, poté dolů na Modenu, Ravenu , Bolognu a dál po východním pobřeží Jadranu. Počítejte samozřejmě s poplatky za průsmyk i italské dálnice. Kolem Bologny je jedno z nejkritičtějších míst celé cesty, tím myslím zácpy. Je tady jeden z velkých dopravních úzlů na Řím, Benátky, Turín a právě na Anconu.  Třikrát jsme jeli celou cestu na jeden zátah , přes noc, jen s malým přespáním v autě. Podledně jsme se are rozhzodli netrápit auto, ani těla dlouhou jízdou. Kousek od Mantovy  jsme si zarezervovali  na italské poměry levný , čistý tranzitní hotýlek B#B Hotel Mantova kousek od sjezdu z dálnice. Odkaz na ubytování je zde.  Po přenocování nám zbývalo ještě cca. 400 km do přístavu, což je vzdálenost, kterou při odjezdu v 9:00 hravě překonáte za 4,5 hodiny. Budete vyspalí , odpočatí a do odjezdu trajektu bude ještě spousta času. Dejte si raději takovou větší rezervu, protože Check-IN v přístavu se otevírá již 2 hodiny před odplutím spoje. Je to vlastně podobné jako procedura při odletu letadlem.

Jak se tedy nalodit ?

Předpokládejme, že jste si už zakoupili lodní lístky v ČR . To můžete udělat například v Čedoku , kde si vezmou jen nějakou stovku za vyřízení, nebo přímo na stránkách www.minoan.gr . Nejdražší jízdenky jsou vždy o víkendech a na konci a začátku prázdnin. Výběrem termínu v týdnu můžete opravdu hodně ušetřit.
V obou případech nedostanete klasické lodní lístky, pouze jakési Vouchery, které musíte odevzdat v přístavu na přepážce lodní společnosti. Tam je zkontrolují , porovnají cestovní doklady a vytisknou vám již plnohodnotné jízdenky na cestu tam i zpět. Zároveň dostanete cedulku s označením cílového přístavu. A podle toho, jestli na ní máte napsáno ANCONA nebo PATRAS Vás přístavní zřízenci směřují na správné molo k Vaší vysněné lodi. Nemusíte se bát cesta do přístavu je značena v Anconě již na pobřežní autostrádě jako (CHECK-iN , Ferry Boat) a ani v rozlehlém přístavu se díky návodčím neztratíte.  Zaměstnanci vás navedou na správný GATE a do řady do které patříte. Tedy osobáky mezi osobáky, karavany mezi karavanisty. Nepokoušejte se najít sí místo na vlastní pěst, tihle lidi vědí co dělají a pokud neuposlechnete jejich pokynů, neobejde se to bez hvizdu píšťalek a bodrých italských nadávek. 

Zvládli jsme tedy dojet do přístavu, potvrdit lístky a čekáme na loď. Co dál ? Je pravda, že dvouhodinové čekání v řadě stojících aut je nudné a v horkém létě může být nepříjemné. Klidně si nechte „po ruce” kempingové židličky, můžete si je dát stranou a pozorovat mumraj v přístavu. Z toho už se podobně jako na letišti nesmíte vzdálit , podobně jako po CHECK-IN na letišti. Naštěstí jsou poblíž toalety i nějaký stánek s občerstvením . Zapomněl jsem uvést, že auta jsou třízena do řad hlavně podle výšky. Od toho se odvíjí i cena lodního lístku. Klasický je pro auto do 2 m výšky a cca. 5 m délky.  To stačí pro každý osobák nebo MPV. My jsme měli vždy na střeše ještě box, takže celková výška našeho MPV byla přes 2 metry, ale nikdo to nekontroloval.

Loď je konečně tady !

Je dobré si uvědomit, že loď není vlak nebo autobus. Moře bývá nevyzpytatelné, takže se může stát, že nabere cestou i dvouhodinové zpoždění a odplujete o něco později. Pokud uvidíte v dáli Váš trajekt , máte ještě dost času na sbalení proviantu, dětí a dojít si na WC. Procedura kotvení je pro nás suchozemce zajímavá a i když jsme ji viděli mnohokrát, nepřestala nás udivovat.  Nechápu jak námořníci dokáží s kolosem vážícím 54.000 tun (!) přistát na metr přesně a nezbořit přitom molo. Minoan Lines operuje v Jaderském a Jónském moři dvěma plavidly. Jmenují se Cruise Europa a Cruise Olympia . Jsou to moderní lodě postavené v roce 2010. Obě tyto mořské sestry jsou dlouhé 225 m a vysoké 33 m. Dovedete si tedy jistě představit jaké je to monstrum. Do každé se vejde 2850 pasažérů a 960 aut. Nevím jestli mezi to počítají jen osobáky, nebo i ty kamiony a autobusi kterých je kolem nás připraveno k nalodění také dost.  Jakmile loď přivážou k molu a otevřou se sklopná zadní vrata, začíná blázinec. Z útrob vyjíždějí šňury aut, kamiony, autobusy. Ty nabírají pasažéry kteři sešli z paluby, do toho troubení, pískání píšťalek. To může trvat klidně 30 minut. A pak přijde řada na vás. Nemusíte se o nic starat, jen sledujte auto před sebou a přístavní správu, která vás navede do lodi. V ní už vás námořníci nasměrují každých pár metrů na příslušný ”DECK”  - palubu. Chce to jen maličko nebát se parkování, ale v podstatě je to totožné jako v podzemních garážích. Tady Vás navíc námořník navede přesně na místo , tak aby se do lodi vešlo co nejvice vozidel. Pěkně zrcátko na zrcátko. Palub má takhle loď asi 12, takže si důkladně zapamatujte, kde jste zaparkovali, bude se vám to hodit.

Vzhůru na palubu - dálky volají.

Než se vydáte na palubu nezapomeňte se na pobyt a noc na lodi důkladně připravit. Je totiž velmi pravděpodobné, že po vyplutí se již do garáží k autu nedostanete, ty jsou po dobu plavby pro pasažéry uzavřeny . Pokud jste si hlavně kvůli ceně zvolili lodní lístek typu ”DECK” , znamená to, že 16 ti hodinovou plavbu strávíte na palubě. Kajuty jsou totiž několikanásobně dražší a tak tuto variantu volí valná většina cestujících. Je třeba si vzít s sebou z auta doklady, peníze, nějaké pití, svačinu , hygienické potřeby , nějakou karimatku nebo matraci a přikrývku. V zákoutích obří lodi je mnoho míst, kde se i celé rodiny bez ostychu ukládají ke spánku. Ať už je to na kobercích v prostorech kolem schodiť nebo v křeslech v odpočinkových chodbách. Je to naprosto normální nejenom na trajektech do Řecka a nikdo si s tím hlavu neláme. Spát na otevřené horní palubě ale doporučuji ale jen zkušeným borcům. Bývá tam totiž větrno a občas jí pokropí slaná sprška.

Loď je opravdu takové malé město a najdete na ní vše nač si vzpomenete. Na každém patře jsou záchody, všude šlapete po zátěžových kobercích a vládne zde i čistota vzhledem k tomu kolik přepravuje lidí. Přepravovat se můžete několika výtahy a když budete chtít utratin nějaké to Euro, tak je možností mnoho. Za Gyros, kafe či pivo na horní palubě, nebo za hry v hermím centru. Ti odvážnější to můžou zkusit ve výherním automatech, na diskotéce nebo v Duty-free shopu. Je zde  samoobslužná jídelna, kde se dá za přijatelné ceny najíst i luxusní bary a restaurace. Pokaždé mně to fascinuje a tak do svého ležení přicházíme vždy ospalí a unavení po průzkumu lodi často po půlnoci. Uléháte na matraci v očekávání dalšího dne již v Řecku .  Pokud není bouřlivé počasí tak žádné houpání lodi ani neucítíte a za tlumeného dunění lodních motorů rychle usnete. Jen pozor na jednu věc  - v celé lodi totiž celou noc svítí z bezpečnostních důvodů světla a někomu to může vadit. Klapky na oči určitě využijete..

https://www.kempy-chaty.cz/sites/default/files/turistika/311334_278245432191845_2750870_n.jpg

Připlouváme do Řecka  !

Brzké ráno na moři je jeden z nejhezčích zážitků co znám. Většina pasažérů ještě spí, takže se vydávám na dvanáctou palubu, na záď , až tam kde vlaje vlajka. Pohled do brázdy za lodí a vycházející slunce, doutník a kafe. Do toho teplý vlhký vzduch a kam až oko dohlédne jenom voda. Absolutní štěstí.

Na moři svítá hodně brzy, takže je dost času na sbalení, lenošení a třeba vykoupání se v bazénu. Ten je na nejvyšší palubě, ale obvykle ho napouštějí jen pár hodin před tím než dorazíte do Igoumenitsy. Upozorňuji, že voda v něm je krásně čistá, jen hodně slaná, protože jí berou z moře. S dostatečným předstihem před cílem se z palubního rozhlasu v několika světových jazycích ozývá upozornění o tom, že se blížíme do cílové destinace. Máme tak dostatek času na sbalení a čekáme než se otevřou vstupy do garáží.

Pak už je scénář podobný jako při nalodění. Hledání auta, mumraj, halekání, píšťalky a startující motory. A za chvíli stojíme na řecké půdě a vydáváme se vstříc dalším dobrodružstvím. Ale o tom někdy příště.

Zkuste jet trajektem do Řecka, budete na to rádi vzpomínat ..

 

DALŠÍ ZAJÍMAVÉ ČLÁNKY

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Filtrované HTML

  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML značky: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <font>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
CAPTCHA
Tato otázka je pro ověření, zda jste opravdový návštěvník a ne automatizovaný spamový robot.
7 + 0 =
Vyřešte tento jednoduchý matematický příklad a vložte výsledek. Např. pro 1+3 vložte 4.


ZAJÍMAVÉ ČLÁNKY