TOPlist

Výlet na mýtickou Krétu

Rád píšeš o cestování, kempování, stanování, nebo máš spoustu zážitků z dovolené o které se chceš podělit? Tak pojď psát pro nás a vydělávej a to až 50% podíl z reklam u článků. Inkasovat můžeš i ty a to ne jednorázově, ale opakovně . Více info

AKTIVITYKULTURACESTOVÁNÍ & DOVOLENÁSPORTOVÁNÍOSTATNÍ
Akce a srazyPamátkyCestování s karavanemKam na vodu - vodáci

Videa

Tipy na výletyKulturaDovolená v EvropěRybaření

Vinařství

Kam na horyHrady a zámkyTipy na ubytováníCykloturistika

Restaurace a stravování

Pro dětiPříroda

Stanování

Sportovní aktivity

Rozhovory

Řeky, jezera, přehradyRecenze Campingového vybaveníHoubařeníSrandičky a vtipy
  Hodnocení ubytování

Zábava

Kempování na divoko Vybavení pro karavany

Některé výlety jsme absolvovali letecky, ale ani tam jsme neseděli na jedném místě takže alespoň ve zkratce co stojí za zhlédnutí na Krétě. Ubytovaný jsme byli na severním pobřeží nedaleko hlavního města Heraklionu. Hotel slušný, ale nic z čeho by člověk sedl na zadek. Kupovali jsme to v last minute, a protože nám šlo o poznání ostrova tak bylo v podstatě jedno jak vypadá. Hned první den jsme si obešli pár půjčoven v okolí, kterých je tu spousta. Měl jsem představu, že potřebujeme offroad protože půjdeme i mimo turistická místa. Vzali jsme tedy Suzuky Jimmy..

Poradím vám, nepotřebujete offroad, ale malé šikovné autíčko s nízkou spotřebou. Vykašlete se na všude nabízené Suzuky Jimmy. Auto se nedá bezpečně zavřít, což je ještě ten menší problém protože nám nikdy nic nezmizlo ale horší je vítr ve vlasech. Ve filmu to může dobře vypadat, ale průvan a pražící slunce na zátylek není až taková romantika jak se zdá.

První cesta vedla samozřejmě do nedalekého Knossos. Je to historická památka kde bylo bludiště Minotaura. Řeckou historii asi každý zná, takže se o tom nebudu více rozepisovat. Doporučuji přijít sem ideální rána dokud není takové horko neboť hodně stínu zde tedy není. Každopádně návštěvu určitě doporučuji. Cesta dále vedla směrem na jih křížem přes ostrov k takzvaným hipisáckym plážím. Po cestě jsem spatřil odbočku směrem k moři přes písečné duny. Mám offroad takže si jdeme zajezdit. Hmmm, nikdy nechoďte do vyschlého koryta řeky pokud nemáte offroad zkušenosti. Tehdy to byla moje první zkušenost s offroadem a tak to i dopadlo. Zapadl jsem po podvozek a na pravé poledne jsem na pražícím slunci vyhrabával auto ručně, protože jsem neměl ani lopatku. O tom, že by mi pomohlo sfouknout pneu jsem neměl ani zdání a slabý benzínový motor je také asi nejhorší volba pro offroad. Po zkušenostech z Mitsubischi jsem už chytrý, ale tehdy to byl křest ohněm. Naštěstí jsme se odtud nějak dostali a přišli jsme na krásnou nuda pláž. Potěšili jsme se, svlékli a pár hodin odpočinuli po fušce z autem. Na večer jsme se přesunuli na hipisáckou pláž která byla za kopcem. Pokoukali jsme jeskyně ve skalách kde ještě nedávno žili Hipi a vyřádili se ve vlnách na pláži. Návrat na hotel byl až po tmě, ale byl to hezký den který mě navíc hodně naučil.

Druhý den jsme se vybrali k údajně nejkrásnější pláži na Krete. Pláž Vai je považována za Karibik středomoří a nebít požáru, který zde nedávno spálil mnoho palem bylo by to opravdu kouzelné místo. Cestou sem jsme se zastavili při jednom pěkném klášteře a protože já jsem nepoučitelný tak jsem opět odbočil z cesty a dali jsme si průjezd pod větrné mlýny a stáda všudypřítomných koz. Tentokrát byla zkratka dobrý nápad a ušetřili jsme spoustu času a serpentin které ke Vai vedou. Na pláži jsme se dlouho nezdrželi protože je to čistá komerce. Zpět jsme se vybrali jižního pobřeží a po cestě jsme zastavili na krásné pláži s černými kamínky. Zde jsme si to užili do večera a opět se středem ostrova vrátili zpět do hotelu.

Další cesta vedla směrem k Samarii. Je to dlouhatánský kaňon, který končí u můry a lidé ho většinou přecházejí od severu směrem k moři. My jsme se vybrali opačně takže jsme se předešli asi milionům zatáček do městečka Loutra, odkud jsme se lodí přeplavili na konec Samaras a prošli si pár km směrem nahoru a potom zpět. Odhaduji, že jsme zašli tak do poloviny a bohatě nám to stačilo. Turisty, který to tu nezvládají odváží samozřejmě za poplatek dolů kaňonem koně. Čekání na zpáteční trajekt jsme si zpříjemnili na pláži, což nám po túře v horku dobře padlo. Po návratu k autu jsme se vybrali ještě na severní pobřeží směrem k Retimonu. Je to historické přístavní město, které jsme si prohlédli už potmě neboť Samaria je na celodenní výlet.

Další naplánovaný výlet mířil na Spinalonga. Je to ostrov, kde žili malomocní a dovezou vás sem lodě které zde fungují jako taxi. Na tento ostrov odváželi všechny, který onemocněli na tuto nemoc a zde svůj život i dožili. Je to zvlášt místo které, ale určitě stojí za zhlédnutí. Cestou zpět jsme se zastavili v jednom turistickém resortu, kde jsme nějaký čas pobývali a následně si trochu užili noční život.

V půjčovně z níž jsme měli Jimmiho nám sympatický majitel udělal neodolatelnou nabídku na malý Peugeot 108 takže jsme jeden den měli motorku i auto. 108čka měla klima a jezdila na výpary. Další den jsme strávili touláním se po severním pobřeží v okolí Lerapetry. Nalezli jsme několik téměř prázdných pláží a jednu úplně opuštěnou pláž, kde jsme si užili opalování bez plaveček a následně jsem tu objevil i bóji s cca 50m lanem které jsem donesl až domů a používám jej dodnes např. na houpačku pro Leonarda. Při přesunu zpět jsem opět odbočil a objevil fantastické místo kde jsme také byly skoro sami. Voda zde byla průzračná a moře teplé. Krásné místo.

Další den jsme si řekli, že máme slunce už dost a půjdeme se podívat do vnitrozemí. Je tu jeskyně, kde se údajně narodil Zeus a náhorní plošina kde jsou větrné mlýny a žijí zde umělci, který vyrábí různé umělecké předměty. Ne že by jsme chtěli něco kupovat, ale za podívání to určitě stojí. K jeskyni vedou dvě cesty a je to docela výšlap takže si nechte poradit od domorodců jako my abyste nešli celou dobu po slunci. Jednou cestou nahoru a jinou dolů a budete v klidu. Jeskyně je docela pěkná a je v ní poměrně zima hlavně když tam vejdete z pražícího slunce. Náhorní plošina také stojí za zhlédnutí a můžete ji celou obejít dokola. Je tu hodně cyklistů a protože je to celé v podstatě po rovině tak to může být hezké. Nejbližší dva dny jsme měli v plánu zůstat jen na severním pobřeží a odpočinout si od cestování.

Po deseti dnech jsme opouštěli Krétu s tím, že je to úžasný ostrov a lidé jsou zde velmi milí. Nepovažují se za Řeky, ale za Kréťany. Byli jsme tam v době kdy naše vláda odmítla finanční pomoc Řecku a nikdo se po nás křivě nekoukal. Na Krétu se ještě určitě vrátím s rodinou. Používejte mapu, jsou tam zaznamenány místa které určitě stojí za zhlédnutí.