TOPlist

Jak na montáž 100Wp solárního panelu na Campervan

Rád píšeš o cestování, kempování, stanování, nebo máš spoustu zážitků z dovolené o které se chceš podělit? Tak pojď psát pro nás a vydělávej a to až 50% podíl z reklam u článků. Inkasovat můžeš i ty a to ne jednorázově, ale opakovně . Více info

 

AKTIVITYKULTURACESTOVÁNÍ & DOVOLENÁSPORTOVÁNÍOSTATNÍ
Akce a srazyPamátkyCestování s karavanemKam na vodu - vodáci

Videa

Tipy na výletyKulturaDovolená v EvropěRybaření

Vinařství

Kam na horyHrady a zámkyTipy na ubytováníCykloturistika

Restaurace a stravování

Pro dětiPříroda

Stanování

Sportovní aktivity

Rozhovory

 

Řeky, jezera, přehradyRecenze Campingového vybaveníHoubařeníSrandičky a vtipy
  Hodnocení ubytování 

Zábava

  Kempování na divoko Vybavení pro karavany

 

Nejsem elektrikář a věci dělám více méně intuitivní a metodou pokus omyl, takže pokud najdete hrubé chyby budu vděčný za upozornění. Nekameňujte mě hned. :-) Včera jsem se pustil do montáže solárního panelu na střechu auta. Po zkušenostech z Mitsubishi, kde jsme skoro vyhořely kvůli tenkým kabelům jsem nyní nenechal nic náhodě a použil hrubé kabely, které se používají na spojování solárních panelů na elektrárnách.

https://www.kempy-chaty.cz/sites/default/files/turistika/obytnak_solarni_panel.jpg

Jsou sice tvrdší a trochu hůře se ohýbají, ale mají hrubou izolaci což je pro mě podstatné, neboť budou procházet sloupkem u dveří spolujezdce. Celá moje elektrická sestava v autě se u mě skládá z následujících komponent:

- 100Wp flexibilní solární panel
- regulátor s USB výstupem
- dvě trakční startovací baterie
- bateriový přepojovač Cyrix s možností trvalého propojení
- vnitřně osvětlení je kompletně vyměněny za led žárovky
- 300w měnič na 220V
- kabely, Vago spojky, konektory a pojistky

Baterie jsou trakční a obě zároveň startovací. Ptáte se proč? Neboť se mi osvědčily na Mitsubishi. Klasická baterie nemá ráda hluboké vybíjení a jednu jsem takto odpálil na Mici po půl roce používání. Obyčejná trakční baterie sice snese mnohem více, ale nemá dostatečný startovací proud, takže se dá použít pouze pro pohánění nástavby auta. Trakční a zároveň startovací snese i hluboké vybíjení a její životnost je mnohem delší než u klasické baterky. První co jsem kupoval už slouží pátý rok a to dostávala kým nebyl solar pěkně zabrat. Bylo na ni všechno zapojené někdy i tři dny bez pohybu. Nyní se jí snad trochu uleví a makat bude solár. Taková je alespoň představa. wink

Baterie jsou vzájemně propojeny pomocí asi nejgeniálnější věci, jakou můžete použít. Pokud přemýšlíte nad propojením baterií nic lepšího nevymyslíte a to vím o čem mluvím. Vyzkoušel jsem trvalé propojení, odpojovač baterií i slučovač. Pokusím se vysvětlit jak to celé funguje.
Pokud máte trvale propojeny baterie doporučeno aby byly úplně stejné i co se týče věku a opotřebení, což samo o sobě není reálné dosáhnout, neboť jedna bude zachvíli více zatížením jako druhá a máte co jste nechtěli. Mezi baterkami se začne sám od sebe přelévat proud, protože se budou chtít stále vyrovnávat. Samo o sobě to přinese jejich vzájemné vybíjení. Toto nechcete. Pokud jsou trakční ještě to jako tak snesou. Pokud ne, odpálíte si je tak jako já. Moudří se učí na chybách druhých.
   
Pokud tam dáte jakýkoliv odpojovač musíte ho mít na paměti a hlavně při kratších přesunech je to otravné. Toto mi stačilo nato abych toto řešení zavrhl.

Pokud použijete slučovač jste na dobré cestě. Já měl slučovač S2B - 12, který mi jeden šikovný elektrikář poskládal tak říkajíc na míru. Staral se o postupné nabíjení nejprve startovací pak sekundární, staral se i o postupné vybíjení nejprve sekundární a potom startovací až po kritickou hranici potřebnou k nastartování. Když neprobíhalo nabíjení tak byly baterie vzájemně odpojeny. Říkáte si super. Nebylo to špatné, ale mělo to svoje mouchy. Poprvé do něj šli tenké kabely takže do něj teklo málo proudu. Zadruhé nevěděl jsem nabíjet v opačném směru a po třetí nevěděl jsem manuálně baterky propojit když jsem potřeboval. Toto se mi vymstilo v Itálii kde odešel alternátor a kdybych je uměl propojit, druhá baterka by nás odvezla z dálnice levněji než odťahovka za 200EURO.
   
Takže při zapojení v Mercedesu se dostal ke slovu Cyrix a nemám mu co vytknout. Při nabíjení nabíjí postupně obě baterie přes tlusté kabely takže rychleji. Mohu připojit na sekundární baterku nabíječku, např. v kempu a nabíjet v opačném pořadí. Toto bude u mě nyní vylepšené o trvalé opačné nabíjení ze soláru. V případě potřeby vím baterky propojit buď na přednastavený interval 30s nebo trvale, protože jsem tam po zkušenosti z Itálie dal svůj vypínač a ne originální. Tento umí být trvale sepnutý a abych na něj nezapomněl tak přitom svítí. Je to užitečná věc i v zimě, kdy se krátce přesouváte a startovací baterce se pomoc sejde. Je to jednoduché na používání. Nestartuje? Zapnu knoflík a najednou mám na start dvě baterky místo jedné a auto hned naskočí. Cyrix mám umístěný pod sedačkou spolujezdce a startovací kabel prochází přes střední tunel mezi sedačkami. Knoflík je na sedačce spolujezdce zboku. Je to tam slušná změť kabelů. Neřešte prosím barvy. :-) Prostě Cyrix forever.

Regulátor mám zapojený mezi sekundární baterií, solárním panelem a konektory nástavby, který je na střeše. Můj regulátor má navíc USB výstup, který jsem si mohl odpustit. Mezi časem jsem totiž z Číny objednal nabíječku, která nabíjí 2x2A co dokáže nabíjet i při spuštěné navigací a dalších aplikacích. Navíc střídavě ukazuje spotřebovávající se ampér, volty v baterii a teplotu v okolí. Co víc si přát za 3EUR. Regulátor má ukazatel stavu co se právě děje. Zda solár nabíjí, zda je ještě v baterce energie, odpojuje solár když je baterka nabitá, všechno to v případě potřeby odpojuje a připojuje tak abyste o nic nemuseli starat. Zvažte jen zda potřebujete USB výstup a zda ho budete vytěžovat na více než 10A. Pokud ne, můžete si ušetřit deset eur za které máte tři nahoru zmíněno nabíječky. Samozřejmě, že nabíječka vám zabere místo v autozásuvce takže to USB na regulátoru může mít občas své opodstatnění. Regulátor má i knoflík, kterým můžete odpojit nebo připojit celou nástavbu. Zde je dobře, že se k němu umím dostat z místa řidiče.

Mám v Mercedesu pět autozásuvek. Čtyři jsou od výroby a jednu jsem dodělával a je poháněna z regulátoru, takže buď bere energii ze sekundární baterky nebo ze slunce. Přední zásuvka při řidiči funguje pouze při klíčku v zapalování a v mém případě je tam nahoře zmiňovaná nabíječka. Mám díky ní přehled o stavu startovací baterky. Ve střední části vozu je na každé straně jedna zástrčka, která jde i bez klíče a při nízkém napětí ji auto odpojí. Toto kluci v Mercedesu dobře vymysleli. Stejně je na tom zásuvka v kufru, kterou víceméně nepoužívám. Ale na cestách není zásuvek nikdy dost, zvláště pokud jste technofil jako já. Na jednu je napojen měnič na 220V, na dvě nabíječky mobilů, jednu si nárokuje chladnička a na další je nabíječka notebooku a už jste bez zásuvek i když použijete rozdvojky. Proto jsem se rozhodl pro následující. Chladnička má vlastní vypínač a mít ji trvale v zásuvce, tak to ji raději trvalo připojím pomocí Vago spojky na výstup z regulátoru. Do této Vago spojky přišla ještě zásuvka nástavby a kabel ze staré nabíječky telefonu, který je natahovací a na jeho konci jsem přidělal konektor který používá nabíječka notebooku, ventilátor chlazení v autě, lampa proti komárům jakož i nově zrealizované ventilátory na bočním okně. Tyto všechny spotřebiče jsem obdařil konektorem stejným jako měla nabíječka notebooku. Za regulátorem je kabelová pojistka takže bych neměl vyhořet.

Solár jsem už používal na Mici, ale ten byl malý 8Wp a byl za čelním oknem. Dokázal uživit chod notebooku nebo telefonu, ale ne je nabít. Po použití kalkulačky pro výpočet velikosti solárního panelu podle vašich energetických nároků jsem dospěl ke 100Wp panelu. Samozřejmě, že nenápadnost je pro mě alfa - omega takže musí být tenký a flexibilní aby ho na střeše nikdo neviděl. Sehnal jsem ho za dobrou cenu, ale pokud budete zvažovat koupi dejte pozor na délku napojeného kabelu. Já jsem si to neuvědomil a docela mi to zkomplikovalo život. Nechtěl jsem žádné spojky ve sloupku takže jsem regulátor musel umístit do horní části pod úchyt bezpečnostních pásů. Na strop jsem ho nechtěl. Navíc zde jsem se popálil i na USB, protože díky tomu je širší a na sloupek se mi po šířce nevešel. Musel jít po výšce, což mi zase tak nevadí, ale původní zamýšlí mít ho našírku dole na sloupku by bylo asi lepší řešení. Co už, poučte se na mé chybě. Má to i výhodu. Na stav nabíjení vidím i z pozice řidiče. Regulátor je pod pásem což může při bouračce a odstřelení pásu vést k jeho rozmačkání, ale to bude asi to poslední co budu tehdy řešit.

Jsou tři možnosti jak připevnit panel na střechu:


- přišroubovat nebo přinýtovat. O šest děr více než je mi milé ... to ne.
- přilepit trvale Sikaflex. Trvalé řešení vzhledem k mé věčně nespokojené povaze není můj šálek kávy.
- přilepit oboustrannou páskou a oblepit Duck tapem. Kdo mě zná ví, že s Duck tapem jsme veeeelcí kamarádi už od dob, kdy mi nahradil rozbité boční okno cestou na lyžovačku do Itálie. Pro mě jasná volba.

Panel jsem musel trochu zkrátit, aby mi nepřesahoval prolis na střeše auta. Špatně by se mi tam potom lepila páska a vzniklo by místo do kterého by se opíral za jízdy vítr. Střechu i panel jsem řádně odmastil a přilepil oboustranou páskou. Sama o sobě páska drží jako čert a s panelem jsem už nevěděl pohnout. Oblepil jsem ho pro jistotu po obvodu ještě ducktapom. Budu to chvíli testovat jak se to bude chovat a přinejhorším pokud to nebude držet, vždy tam můžu dát Sikaflex.
 
Přechod kabelů přes střechu byla nejobávanější část. Mitsubishi jsem měl provrtané jako ementál, ale do Mercedesu jsem ještě díru neudělal. Takže jsem to velmi zvažoval. Přechodky gumové do el.skríň, přechodky originál karavanových, přechodky z kabelových spojek. Všechno to obnášelo poměrně velké díry na můj vkus a na střeše by to nevypadalo vábně. Ideální řešení se mi nakonec zdálo navrtat díry tloušťky kabelu do boku prolisu ve kterém jsou uchyceny i lyžiny. Na kabely jsem před provlečením umístil teplem stahovací bužírky, abych zlepšil odolnost vůči proříznutí kabelu v otvoru. Kabel je jak jsem již zmínil silnostěnný, ale jistota je jistota. Díry jsem navrtal nad sloupkem a dovnitř jsem natlačil větší množství lýkového motouzu. Z vnitřní strany jsou v horní části sloupku dva otvory o které se přichycuje horní část zakrytí sloupku. Jeden otvor jsem přelepil páskou a na druhý přiložil vysavač, který mi lýkových motouz natáhl dovnitř. Vnitřek díry ve střeše i okolí jsem zapatlal Sikaflex. Lepší výraz na to asi neexistuje a jedno štěstí, že je to z vnitřní strany střechy. Zatímco na ni nevylezete tak to neuvidíte. Boční vrtání má další dvě výhody. Kabel do střechy vchází vodorovně se střechou, takže není zvednutý nahoru a navíc díry jsou asi půl centimetru nad úrovní střechy takže nejsou ponořené ve vodě pokud to není opravdu průtrž mračen. Za jízdy samozřejmě voda na střeše nestojí. Kabely jsem ke panelu a ke střeše přilepil Sikaflex -11FC all in one. Zde již táhl Ducktape za kratší konec. Toto řešení není elegantní, ale pokud nemáte více než dva metry tak to není vidět. Jsem zvědavý na první pořádně deště a první jízdu po dálnici.

Takže po měsíci testování šla páska dolů. První horké dny ukázaly, že sice stále drží, ale lepidlo je měkké a hlavně v ohybech se uvolnilo. Pod pásku se dsotal vzduch a začala se zvedat.
 
Pásku jsem tedy strhl a její zbytky bez problémů odstranil Toluenem. Ten mi zároveň odmastil střechu i panel takže jsem mohl nanést výše zmíněný Sikaflex-11FC all in one. Před nanesením jsem si panel i střechu oblepil malířskou papírovou páskou abych všechno nezašpinil. Nanesený silikon jsem zahladil hladítkem na silikon a následně ještě dohled prstem namočeným v mýdlové vodě aby se mi silikon nelepil na prst. Po stažení pásky jsem to ještě jednou proběhl prstem a panel zatížil aby se mi neodtahoval od střechy.

Výsledek vypadá dobře a jsem zvědavý jak se to bude celé chovat za měsíc na ostrém řeckém slunci.

Odmaštění

Oblepení

Přilepení

Zahlazení

Hotovo :)

 

Budu rád za případné i kritické komentáře a za každé sdílení, které může někomu pomoct. :)

 

DALŠÍ ZAJÍMAVÉ ČLÁNKY

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Filtrované HTML

  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML značky: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <font>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
CAPTCHA
Tato otázka je pro ověření, zda jste opravdový návštěvník a ne automatizovaný spamový robot.
1 + 0 =
Vyřešte tento jednoduchý matematický příklad a vložte výsledek. Např. pro 1+3 vložte 4.


ZAJÍMAVÉ ČLÁNKY