Kemp Keramika - Přehrada Hracholusky

TOPlist

Kempování na divoko - cesta kolem Maroka II. díl

Vsechny clanky_button

Devátý den (Essaouira - Safi: 130km) - převýšení směrem nahoru 1387m, směrem dolů 1314m - Safi město 3km: Do města Safi, jsme se vybrali po snídani, které jsme si poprvé připravili sami a šli jsme po pobřeží. Pobřeží Maroka je opravdu nezáživné a po všech těch úžasných obrazech, co jsme viděli ve vnitrozemí, to byla nuda. More bylo rozbouřené a foukal silný vítr. Před městem Safi stojí na pobřeží navíc nějaké chemické fabriky, což už úplně pokazilo dojem. Pronájem apartmánu měl jedno specifikum. V propozicích bylo napsáno, že klíče si máme vyzvednout v nákupním centru, po telefonické domluvě s majitelem. Nákupní centrum jsme našli snadno, ale majitel v telefonu nerozuměl ani půl slova anglicky. U vchodu do nákupního střediska, byl nějaký stánek, kde dvě mladé Arabky prodávaly nemovitosti, které vypadaly jako náš apartmán. Věděli pár slov anglicky. Pokoušel jsem se jim rukama nohama vysvětlit, že potřebuji klíček od apartmánu. Oni si stále mysleli, že ho chceme koupit. Když jsem si mysli, l že jsme se pochopili, vytočil jsem opět majitele, ať mu vysvětlí, že ho tu čekáme.

Promluvili se pěkně po arabsky. Usmáli se a nic se dále nedělo. Zde se asi dál nedostaneme. Pobrali jsme se tedy na adresu, kde měl být apartmán, že tam snad lépe pochodíme. Hmmm, bylo to nově vybudované sídliště. Nalezli jsme ochranku sídliště a zde naštěstí kluk věděl anglicky. Zavolal tomu chlapovi a on za deset minut přišel a odvedl nás do přízemního bytu, zařízeného opravdu moderně i na evropské poměry, ale kvalita provedené práce v africe je úplně jiná, než jsme zvyklý v evropě. U nás byste takto odfláknutou robotu načtena. On byl na to hrdý. Nevadí. Úmluva o ceně a čase předání proběhl rukama nohama a kreslením čísel prstem na stěnu. Pan byl velmi milí, ale nerozuměl anglicky ani čísla. Složili jsme věci a pobrali se do městečka, protože ubytování bylo na sídlišti na okraji města. Městečko Safi je úplně o ničem. Pláž jsme nenašli, pouze útesy a nějakou pevnost při můry. Naštěstí tu byly alespoň elektrické autíčka, takže se Leonard povozil navíc za desetinový cenu oproti Essaouira. V pěkné kavárně, jsme si dali kávu a malý se zahrál na hřišti, které bylo součástí kavárny. Nuda. Od Safi jsem čekal mnohem více. Co nejdříve pryč. Těšili jsme se jen z toho, že už druhou noc malý spal klidně. Večer jsem rezervoval hotel na způsob formule přímo u pláže ve městě El Jadida za 35eur se snídaní. Wifina byla zatím všude samozřejmost, stejně jako bezplatné parkování.

Desátý den (Safi - El Jadida: 151km
převýšení směrem nahoru 1038m, směrem dolů 1073m
El Jadida medina 5km

Pan majitel přišel naštěstí o půl hodiny dříve, což nám celkem vyhovovalo, neboť sedět v bytě na sídlišti není zrovna zábava. Vyrazili jsme na cestu opět po pobřeží v naději, že snad uvidíme něco hezčí. Byly zde i hezčí místa a velmi mile a pěkné městečko Oualidia u řeky, která vtékala do moře. Umím si představit, kdyby bylo tepleji strávit tu pár dny na našem Macovi. Takto to byla jen krátká zastávka. Ubytování ve městě El Jadida bylo přesně, jak jsem si myslel. Čisté, účelné, bez fantazie. Bylo nám to momentálně jedno. Z okna jsme měli výhled na rozbouřené moře a surfujících domorodců. Vybrali jsme se do historické mediny, která byla v portugalském stylu a úplně jiná než všechny, co jsme dosud viděli. Podívali jsme si hradby s děly, jakož i starodávnou cisternu na vodu z 15storočia, která byla úžasná. Najedli jsme se v reštiky oproti medině. Večer jsme se rozhodli, že se nebudeme více takto přesouvat a nejbližší dvě noci strávíme v Casablance. Hotel za 75 eur za noc jsme vybírali jak pro turisty, kteří mají rádi all inclusiv. Ano, zaprodali jsme se hotelovému resortu na pláži s bazénem. Udělali jsme to kvůli Leonardovi, který se stejně jako my, začínal nudit.

Jedenáctý den (El Jadida - Casablanky: 103km)
převýšení směrem nahoru 693m, směrem dolů 706m
Casablanky Sindbad park 6km

Do Casablanky jsme už šli vnitrozemím, druhou nejrychlejší trasou. Dálnici jsem fakt nechtěl. Po cestě jsme procházeli přes město Had Soualema, kde se konaly asi největší trhy, jaké jsem viděl. Stánky všude kam oko dohlédlo a pokud na světě něco někdo vyrobil, určitě byste to tu našli. Ať už použijte nebo nové. Cesta samozřejmě neřízený chaos, ale aspoň trochu vzruchu. Před vstupem do Casablanky, jsme zabočili do zábavního parku Sindbad park. No, zábavní park si my fanatici na zábavní parky, představujeme trochu jinak. V Maroku to asi bude park pro horních deset tisíc, ale kolotoče pro děti, byla bída. Plocha rozlehlá. Horské jedna, která trvala asi minutu. My ale nejsme směrodatná jednotka, protože těch parků, jsme již opravdu prošli hodně. Viz další příspěvky v blogu. Leonard se zabavil, i když nás šokovalo, jak přísně tu mají stanovená pravidla, podle kterých by Leonard neměl jít ani na hrad, které u nás jsou v nákupních centrech.

https://www.kempy-chaty.cz/sites/default/files/turistika/cestovani_po_maroku_x3.jpg Na většinu atrakci mohlo jít dítě jen v doprovodu rodiče a to byly opravdu atrakce, kde se i Leonard nudil. Domácí zde výskali a křičeli jako my, na těch největších horské. No co, jiný kraj. Součástí parku byla i ZOO, ve které bylo dohromady asi dvacet zvířat na poměrně velké rozloze. Viz to celé is fotkami na mapě nahoře. Musíte si nazoomovat Casablanku a pod ní to je. Odpoledne jsme se ubytovali v hotelu. Při parkování auta jsem zabočil do protisměru, kde oproti mně prudce brzdil Range rover a vedle něj Porsche Cayenne. Klaksony mají obě auta výborné. Ale tak co, sedlák ve městě. Hotel byl pěkný, čistý i když ty detaily, které na fotce nevidíte, mně klali oči. Při marockém stylu to nějak k tomu patří, ale v evropském, to hodne ruší celkový dojem. Venkovní bazén byl studený, což bylo velké zklamání pro Leonarda a vnitřní, který měli na obrázcích byl za poplatek jako součást Hamada.

Marockých lázní a byl relaxační, takže by se tam Leonard hodně nepohrát. Večer jsme se najedli v místním fastfoodu na způsob MC donald. Strava celkem chutná a levná jen jsme si vybrali asi něco, co tu nikdo nejí, protože jsme na přípravu čekali skoro půl hodiny a připravoval nám to manager provozu. Postel zde byla pro mě nejhorší. Nemám rád vysoké měkké matrace a zde byly extra velké a extra vysoké.

Dvanáctý den (Casablanky - majak - mešita - město: 28km)

Ráno jsme si šli koupit snídani do nákupního centra pro bohatých Maročanů. Při vstupu vám s detektorem oběhnou celé auto a musíte otevřít kufr. Najdete zde všechny známé světové značky a ceny v potravinách jsou evropské. Znamená to, asi třikrát vyšší, než byly obchody ve vnitrozemí. Vybrali jsme se do města, prohlédnout si památky. Maják El Hank nás velmi neokouzlí. Pěkný ale na ošklivém místě s bordelu všude kolem. S majákem na Sri Lance se to nedalo srovnávat. Další zastávka byla mešita Hasana II. Úžasná stavba na břehu moře. Toto určitě v Cassablanke nevynechejte. Pohovoří vám o islámu věci, které se jinde nedozvíte a je to jedna z mála mešit do kterých vás, jako nevěřící pustí. Celou prohlídku si boty nesete v igelitce, neboť muslimové musí vstupovat do mešit zobutí a třikrát umytí.

Mytí probíhá přesně předepsaným způsobem a je na to určena místnost v suterénu mešity. Samostatně pro 1400 mužů a 1400 žen v případě této mešity. Je obrovská a marocký lid na nu vybral více než 900milionov dolarů, což údajně zdaleka nebyla celková částka. Pouze pro obraznost. Určená je pro 25.000ľudí, celý strop je z cedrového dřeva z oblasti Azrou. Během největších svátků se celá střecha otevírá, aby se tam lidé udusily. Mramor použitý na stavbu je z Agadiru, mozaiky dělali umělci z Fesu, jedině materialy, které nejsou marocké su lustry. Ty jsou italské a vchodové dveře obrovských rozměrů, které jsou, podržte se, z ruského titanu. Že je titan dražší než zlato, asi nemusím psát. Důvod je na to prozaický titan stejně jako velmi drahé cedrové dřevo je materiál, který odolává slané mořské vodě, jejíž je mešita díky své poloze vystavena. Proč ho nepostavili dál? Neboť jejich bůh přišel z moře, takže mu chtějí být co nejblíže. Celou stavbu postavili za šest let, což je neuvěřitelné. Architekt který ji navrhl je francouzský blízký přítel panovníka. Zajímavostí pro mna byly i lázně Hamad, které jsou ve spodní části mešity opět samostatně pro muže a ženy. Nikdy nebyly zatím použijte a čekají dokud to představení církve, umožní. Každý rok zasedají a diskutují o tom, ale zatím platí něco ve smyslu. "Když bůh dá" Viděl jsem Baziliku sv.Petra a Pavla ve Vatikánu. Je úžasná a působí na člověka tísnivě a vyvolává v člověku pocit malosti. Tato mešita působila vzdušně a i když jsou zde použity neskutečné peníze mají svůj smysl a nepůsobí, tak okázale. To jen na okraj, můj postřeh. Jsem realista a jednotlivá náboženství nechci posuzovat. Chtěli jsme si prohlédnout i fontánu Mohameda V, ale byla právě v rekonstrukci, takže jsme jen prošli autem kolem ní. Město jako takové působí evropským dojmem a nebýt strašlivé dopravy a palem tak mám pocit, že jsem doma. Poslední noc v Maroku jsme strávili v Cassablanke.

Třináctý den (Casablanky - Rabat ZOO - Rabat Kazba - Rabat letiště: 118km)
převýšení směrem nahoru 563m, směrem dolů 547
m
Rabat ZOO 4km
Rabat - Madrid letadlo

Ráno jsme vyrazili směr ZOO v Rabatu. Odlet jsme měli naplánovaný až na 20:45, takže jsme měli ještě celý den. V Rabatu jsme byli poměrně rychle. Nejdelší část cesty, bylo vyjít z Cassablanky. ZOO v Rabatu, byla jedna z nejkrásnějších ZOO, jakou jsem navštívil a to jsme je už také pár opravdu pěkných, viděli. Najdete zde samozřejmě velkou africkou pětku (lev, slon, buvol, leopard a nosorožec) Je poměrně rozlehlá ale plná zeleně, s velkými výběhy pro zvířata. Podívejte na mapě, nachazi se pod rabatů. Strávili jsme zde více než čtyři hodiny. Následně jsme se přesunuli ke kazbe nad řekou, do které jsme se druhý den nedostali, kvůli závorám.

Hned u vchodu, se nám promluvil kluk. Bylo jasné, že nás chce doprovázet. Byl jsem trochu nervózní, protože jsem měl posledních 25MAD. Udělal nám perfektní přednášku a prohlídku této historické pevnosti. Má čtyři brány, které se o půl noci zavírají a dovnitř nebo ven, se do rána nedostanete. Zahrada, která je v kazbe a je nádherná stejně jako nádvoří, ze kterého je krásný výhled, se zavírá pro turisty o šesté. To byl důvod, proč jsme se sem předtím nedostali. Celá kazba mě cca.500domov a polovina jsou původem rodiny, které zde žiju od 12storočia a polovinu vlastní bohatý lidé z celého světa. Momentálně již není možné, aby dům koupil někdo, kdo není Maročan. Nechtějí dovolit, aby se změnil tento poměr a podle mě je to správné. Celá kazba je rozdělena na tři části. Portugalská, Marocká a Andaluská. Podle toho je vidět rozdíl iv architektuře. Tuto kazbu si určitě projděte s průvodcem. Je velmi pěkná. O šesté večer jsme byli domluveni na vrácení auta na letišti. Přišli jsme tam pět minut před šestou a pan s půjčovny nás už čekal. Přes přenosný terminál odblokoval peníze a zaprial nám šťastný let. Autíčku jsme poděkovali a vešli do letišnej haly. Letadlo mělo z neznámých příčin hodinové zpoždění. Naštěstí pro nás, my jsme měli přípoj až o šest hodin.

Čtrnáctý den
Madrid - Budapest - Ruzomberok

Noc jsme strávili na letišti v Madridu. Leonardovi jsme udělali z ručníků stan a drátky jako v bavlnce. My jsme byli celý rozlámaný a to nás ještě čekala cesta z Budapešti domů. Na parkovišti vše bez problémů a pojďme směr Ružomberok.

Shrnutí:

Cesta kolem Maroka byla dlouhá 2.525km, z toho 100km jsme nachodili peso, průměrná rychlost 39km / h, celkové převýšení 26km, čas strávený v pohybu 67hodin a stálo nás to všech celkem 2200eur.
   Pokud půjdete přes cestovku, dáte za něco podobného 1400eur na hlavu. Ano, nemusíte se o nic starat ale o to dobrodružství z neznáma, přijdete. Maroko je krásná země a lidé jsou neskutečně srdeční a milí. Jediná negativní zkušenost byla půjčovna na letišti, což s odstupem času dokážu pochopit, protože zato, že cestu strhl déšť, nemohl. Pravda je, že mohl mít jiný přístup. Pokud sem plánujete dovolenou a chcete si užít i moře, jděte minimálně o měsíc později. Květen nebo možná raději září, bude asi lepší. V létě je tu nesnesitelně teplo. My jsme měli průměrné teploty okolo 16stupňov, co bylo na dlouhé cestování příjemné, ale snesly bychom trochu víc. Nepříjemný byl hlavně vítr při můry. Maroko, každopádně každému doporučuji, ale hlavně jako poznávačku. Atlantik asi není ideální volba, na polehávání u moře.

Pokud máte jakékoliv dotazy, ptejte se v komentářích.. Pokud se vám článek líbil, budu vděčný za každé sdílení.